Rodzaj i liczba procedur zależy od rodzaju placówki i udzielanych w niej świadczeń zdrowotnych. Procedury muszą powstawać w oparciu o:
- bieżące przepisy prawa,
- aktualną wiedzę i praktykę medyczną,
- wytyczne konsultantów, towarzystw i stowarzyszeń naukowych w danej dziedzinie,
- obowiązujące normy PN-EN-ISO.
Powinny również uwzględniać warunki oraz specyfikę danej placówki oraz możliwości organizacyjne i techniczne (wyposażenie, personel), a także:
- być zwięzłe i zrozumiałe,
- być oznakowane datą wydania, datą ostatniej aktualizacji,
- być dostępne dla wszystkich pracowników,
- określać zakres obowiązków i odpowiedzialności.
Wdrożenie procedur musi być poprzedzone udokumentowanym szkoleniem personelu.
Elementy składowe każdej prawidłowo opracowanej procedury:
- Cel procedury
- Zakres stosowania (informacja, czy odnosi się do całej placówki, czy tylko do wybranych komórek)
- Odpowiedzialność np. za wdrożenie procedury i nadzór nad jej stosowaniem ponosi odpowiedzialność bezpośredni przełożony, np. za stosowanie procedury odpowiedzialni są wszyscy pracownicy, np. pielęgniarki, lekarze, salowe etc., których dana procedura dotyczy)
- Definicje i określone informacje
- Tryb postępowania
- Dokumenty związane (jeśli procedura wynika lub powiązana jest z innymi dokumentami w placówce)
- Załączniki (druki, formularze, wzory dokumentów, instrukcje)
- Materiały źródłowe do opracowania procedury, podstawy prawne, wytyczne
- Kontrola wdrożenia procedury (kto i z jaką częstotliwością będzie sprawdzał wdrożenie i wykonalność, np. pielęgniarka epidemiologiczna itp.)
- Rozdzielnik (lista osób, która otrzymała dokument do stosowania z podaniem daty, stanowiska, nazwiska)
Poniżej zamieszczono przykładowe procedury: higieny rąk i stosowania środków ochrony indywidualnej, postępowania z odpadami oraz utrzymania czystości.
Procedura higieny rąk i stosowania środków ochrony indywidualnej
Podstawy prawne:
- ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2008 r. Nr 234, poz. 1570):
- art. 11 pkt 2.3 − obowiązek opracowania, wdrożenia i nadzoru nad procedurami dekontaminacji skóry, błon śluzowych, innych tkanek,
- art. 11 pkt 2.4 − stosowanie środków ochrony indywidualnej i zbiorowej (…);
- Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) oraz przepisy wykonawcze:
- rozporządzenie MPiPS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP (Dz. U. z 1997 r. Nr 169, poz. 1650),
- rozporządzenie MZ z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. U. Nr 81, poz. 716 z późn. zm.): każdy pracodawca ma obowiązek zapewnienia personelowi odpowiednich warunków pracy, m.in. środków ochrony osobistej.
Ryc. 1 - Technika mycia rąk według Ayliffe
ZALECENIA WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) z 2009 r. dotyczące kwestii higieny rąk i używania rękawic medycznych:
- Rękawice nie zastępują mycia ani dezynfekcji rąk.
- Mycie i dezynfekcję rąk należy wykonywać, kiedy jest to potrzebne, niezależnie od używania lub nieużywania rękawic.
- Rękawice należy stosować zawsze, gdy może dojść do kontaktu z krwią, innym materiałem biologicznym oraz błonami śluzowymi i uszkodzoną skórą.
- Stosować rękawice tylko do czynności przy jednym pacjencie.
- Po każdej czynności przy pacjencie rękawice należy wyrzucić (nie stosować ponownie!).
- Nie wykonywać w rękawicach innych czynności (np. prace biurowe, obsługa komputera, przechodzenie między gabinetami).
- Stosować rękawice tylko wtedy, kiedy jest to zalecane według tzw. standardowych lub kontaktowych środków ostrożności.
Stosowanie jednorazowych rękawic (niesterylnych) placówkach medycznych, poza aspektami zapobiegania zakażeniom krwiopochodnym i innym, ma także uzasadnienie ze względów psychologicznych (jako standard pracy pielęgniarki z punktu widzenia pacjenta). Przy opracowywaniu procedur każda placówka we własnych opracowaniach określa wskazania do stosowania rękawic, podając uzasadnienie oparte na bieżących wytycznych.
Tab. 1. Socjalne mycie rąk
Kiedy należy myć ręce | W jaki sposób |
|
|
Tab. 2. Higieniczne mycie rąk i dezynfekcja
Kiedy należy myć ręce | W jaki sposób |
|
|
Tab. 3. Wskazania do stosowania rękawic
Sterylne | Niesterylne |
|
|
Tab. 4. Nie zaleca się stosować rękawic
Poza sytuacją izolacji kontaktowej – tj. kontaktowe środki ostrożności |
Bezpośredni kontakt z pacjentem: pomiar ciśnienia i temperatury ciała lub pulsu, higiena pacjenta, transport pacjenta, czynności pielęgnacyjne oczu i uszu (bez wydzieliny). Pośredni kontakt z pacjentem: korzystanie z telefonu, dokonywanie wpisów w historii choroby i karcie gorączkowej, dystrybucja leków doustnych, zakładanie urządzeń do nieinwazyjnego wspomagania wentylacji |
Tab. 5. Przykład: Postępowanie z odpadami medycznymi w gabinecie lekarskim (kod 180103)
Odpady o ostrych końcach i krawędziach | Sposób postępowania |
|
umieszcza się w plastikowym, sztywnym, odpornym na przekłucie lub przecięcie pojemniku jednorazowego użycia |
Inne odpady medyczne | Sposób postępowania |
|
umieszcza się w pojemniku wyłożonym workiem, jednorazowego użycia, z folii polietylenowej koloru czerwonego |
Postępowanie z odpadami
Podstawy prawne:
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 lipca 2010 r.w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 139, poz. 940),
- rozporządzenie Ministra Środowiska z 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1206).
Ogólne wytyczne:
- Wymiana pojemników lub worków nie rzadziej niż co 72 godziny.
- Widoczne oznakowanie pojemników lub worków:
- kod odpadów w nich przechowywanych,
- adres zamieszkania lub siedziba wytwórcy odpadu,
- data zamknięcia (w praktyce wskazana data otwarcia i podpis osoby otwierającej i zamykającej).
- Magazynowanie odpadów medycznych:
- w temperaturze od 10°C do 18°C − tak długo, jak pozwalają na to ich właściwości, nie dłużej niż 72 godziny,
- w temperaturze do 10°C − nie dłużej niż 30 dni.
- Dopuszczalne magazynowanie niewielkiej ilości odpadów medycznych w stacjonarnych lub przenośnych urządzeniach chłodniczych przeznaczonych wyłącznie do tego celu.
- Miejsce przechowywania − wentylacja zapewniająca podciśnienie, z zapewnieniem filtracji odprowadzanego powietrza. Dopuszczona wentylacja grawitacyjna, pod warunkiem szczelnie zamkniętych pojemników.
- Transport wewnętrzny – wózki zamykane lub wózki przewożące pojemniki zamykane. W przypadku niewielkich ilości odpadów − zamykane pojemniki transportowe.