Tematu numeru

6 grudnia 2022

NR 28 (Listopad 2022)

Tendinopatie. Zarys problemu, czynniki ryzyka, przykłady, leczenie. Suplementacja

Tendinopatie oraz entezopatie to określenie przewlekłego zespołu bólowego ścięgien i przyczepów mięśniowych. U podstaw problemu leży zaburzenie równowagi między czynnikami regeneracyjnymi a obciążeniem ścięgna. W zależności od etiologii tendinopatie można podzielić na ostre i przewlekłe. Dotykają one wielu grup pacjentów, zarówno osoby aktywne fizycznie, jak i te o niskiej aktywności oraz w podeszłym wieku. Leczenie tendinopatii opiera się głównie na podejściu zachowawczym, z wyjątkiem znaczących uszkodzeń czy zerwania ścięgna. Poniższy artykuł przybliża zarys problemu, jakim są tendinopatie, ich czynniki ryzyka oraz metody leczenia, w tym suplementację preparatami zawierającymi kolagen typu I oraz glikozaminoglikany.

Tendinopatie oraz entezopatie to określenia przewlekłego zespołu bólowego ścięgien i przyczepów mięśniowych, charakteryzującego się mikroskopowo dezorganizacją struktury oraz zmniejszeniem średnicy włókien kolagenowych, zwiększoną zawartością proteoglikanów i patologiczną neowaskularyzacją pogarszającą dolegliwości bólowe [1, 2].
Klinicznie tendinopatie są związane z występowaniem objawów w zależności od lokalizacji. Można wyróżnić wspólną grupę objawów takich jak ból, obrzęk, ograniczenie sprawności i ruchomości dotkniętego rejonu, upośledzenie siły aparatu mięśniowo-ścięgnistego oraz utrata możliwości przenoszenia sił obciążających aparat mięśniowo-ścięgnisty [2–4].
Cook i Purdan [3, 4] w swojej pracy postulują model kontinuum uszkodzeń ścięgna na poziomie mikroskopowym. W przypadku powtarzalnego obciążenia przekraczającego zdolności regeneracyjne ścięgna można obserwować płynne przejście między nadprodukcją proteoglikanów zdezorganizowanych w swojej strukturze, zwiększoną proliferacją komórek ścięgna, głównie chondrocytów i miofibroblastów, oraz neowaskularyzacją. Końcowe stadium kontinuum charakteryzuje się obszarami apoptozy komórek ścięgien pozbawionych białka, za to wypełnionych produktami rozpadu komórek oraz macierzy międzykomórkowej i naczyniami krwionośnymi. Dla ułatwienia Cook i Purdan dzielą kontinuum na etapy: tendinopatię reaktywną, upośledzoną fazę leczniczą oraz tendinopatię degeneracyjną, które są efektem przekroczenia tolerowanej objętości i intensywności obciążenia mechaniczn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

• 4 wydania czasopisma "Praktyczna Ortopedia i Traumatologia"