Metody terapii

1 czerwca 2022

NR 26 (Maj 2022)

Postepowanie z pacjentem w przypadkach odroczonych zabiegów endoprotezoplastyki biodra i kolana

Ponad 200 tys. pacjentów rocznie oczekuje w Polsce na zabieg endoprotezoplastyki. Epidemia była kluczowym uwarunkowaniem zaburzającym funkcjonowanie w obszarze udzielania tych świadczeń w 2020 r. Należy się liczyć z faktem wzrostu liczby oczekujących chorych na operację. Dlatego potrzebujemy wiedzy, jak postępować z pacjentem w przypadkach odroczonych zabiegów endoprotezoplastyki biodra i kolana w zakresie bezpiecznej terapii przeciwbólowej. Drabina analgetyczna to schemat stosowania leków przeciwbólowych, opracowany przez WHO. Schemat ten zawiera kilka stopni odczuwania bólu, do których przypisane zostały odpowiednie leki, jakie powinny być użyte w celu jego zniesienia. Zastosowanie siarczanu chondroityny (leki RX) i iniekcji dostawowych z kwasu hialuronowego wydaje się być bezpiecznym i skutecznym rozwiązaniem problemu bólu w trakcie oczekiwania na operację.

Jak pandemia oraz inne nieprzewidziane sytuacje wpływają na czas oczekiwania na operację?

Pod koniec 2021 r. ukazał się raport: „NIK o sytuacji pacjentów potrzebujących wszczepienia stawu biodrowego lub kolanowego” [1]. Wynika z niego, że na zabieg endoprotezoplastyki w Polsce oczekuje rocznie ok. 200 tysięcy pacjentów. W roku 2019 średni czas oczekiwania na zabieg wynosił 18 miesięcy w przypadku stawu biodrowego i 22 miesiące dla stawu kolanowego. Ocenie NIK został poddany m.in. okres panującej od początku 2020 r. pandemii SARS-CoV-2. Z raportu wynika, że epidemia przyczyniła się do czasowego wstrzymania planowych zabiegów, co wydłużyło czas oczekiwania na zabiegi endoprotezoplastyki stawu biodrowego i kolanowego [1]. Epidemia była kluczowym uwarunkowaniem zaburzającym funkcjonowanie w obszarze udzielania tych świadczeń w 2020 r. Liczba zabiegów zmniejszyła się o 26% [1]. Część ograniczeń wynikała bezpośrednio z wprowadzonych przepisów, a część z zaleceń wydawanych przez NFZ, które dotyczyły m.in. ograniczenia do niezbędnego minimum lub czasowego zawieszania udzielania świadczeń oraz wstrzymania planowych zabiegów endoprotezoplastyki dużych stawów [1]. Pacjenci z obawy o ryzyko zakażenia się wirusem SARS-CoV-2 również odwoływali zabiegi. Pomimo działań NFZ jeszcze przed okresem pandemii, nadal nie udało się osiągnąć rekomendowanego przez ekspertów czasu oczekiwania na endoprotezoplastykę, który powinien wynosić od 3 do 6 miesięcy. Należy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

• 4 wydania czasopisma "Praktyczna Ortopedia i Traumatologia"