Wiedza praktyczna

6 grudnia 2022

NR 28 (Listopad 2022)

Zastosowanie kwasu hialuronowego w leczeniu bólu kolana po urazach i artroskopii

Wiskosuplementacja dostawowa jest coraz powszechniej stosowaną terapią w przypadkach zarówno uszkodzeń chrząstki stawowej, jak i wczesnych zmian zwyrodnieniowych. Szczególne znaczenie ma to w leczeniu zmian stawu kolanowego. Częstość urazów kolana oraz szeroki zakres stosowania artroskopii operacyjnej sprzyjają zastosowaniu dostawowemu kwasów hialuronowych różnej generacji. W pracy przedstawiono przegląd współczesnej wiedzy na ten temat, oparty na literaturze światowej i doświadczeniach własnych autora.

Zastosowanie kwasu hialuronowego (HA – Hialuronic  Acid) jest coraz częstszym rodzajem terapii w przypadku dolegliwości bólowych stawu kolanowego. Ze względu na częstość występowania symptomatycznych bólów kolana spowodowanych zarówno mikrouszkodzeniami pourazowymi, jak i współistniejącą chorobą zwyrodnieniową (OA – osteoarthritis) lub dolegliwościami po wykonanej artroskopii stawu, określenie wskazań do wiskosuplementacji wydaje się kluczowe w uzyskaniu pozytywnych rezultatów klinicznych.
Choroba zwyrodnieniowa (OA) jest schorzeniem prowadzącym do destrukcji chrząstki stawowej, ograniczenia ruchomości stawu, wystąpienia przewlekłych zespołów bólowych stawu i w konsekwencji do długotrwałej niepełnosprawności. Staw kolanowy jest szczególnie narażony na wystąpienia OA ze względu na pełnioną funkcję podporową i ruchową. Jest jednym z najczęściej ulegających urazom stawów człowieka. Częste uszkodzenia urazowe chrząstki, struktur wewnętrznych kolana lub okolicznych przyczepów mięśniowych powodują długotrwałą niesprawność związaną z konsekwencjami niestabilności stawu, uszkodzeniem powierzchni stawowych oraz narastaniem zmian o charakterze zwyrodnieniowym. W wielu przypadkach leczenie ma charakter inwazyjny i polega na wykonaniu artroskopii stawu.
W ostatnich dwóch dekadach, ze względu na znaczący postęp w dziedzinie nowych biotechnologii i biomateriałów oraz dzięki coraz bardziej zaawansowanym technikom mikrochirurgicznym, artroskopia operacyjna stała się leczeniem z wyboru w wielu skomplikowanych uszkodzeniach stawu kolanowego. Powszechność i dostępność leczenia artroskopowego powodują jednak wystąpienie coraz częstszych przypadków pooperacyjnych zespołów bólowych stawu.
Artroskopia – wbrew utartym schematom klinicznym – jest terapią inwazyjną i wiąże się z nierzadkimi mikrourazami chrząstki stawowej. Przyczyną dolegliwości bólowych po artroskopii mogą być współistniejące zmiany zwyrodnieniowe jako efekt idiopatycznej choroby lub efekt kumulacji drobnych uszkodzeń w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

• 4 wydania czasopisma "Praktyczna Ortopedia i Traumatologia"