Informacja prasowa

1 czerwca 2021

NR 22 (Maj 2021)

Małoinwazyjna chirurgia kręgosłupa – Szpital na Klinach uruchamia Centrum Szkoleniowe

Zaawansowane technologie medyczne w chirurgii kręgosłupa wymagają odpowiedniego przygotowania kadr medycznych, bowiem to jakość wykonania zabiegu i bezpieczeństwo pacjenta jest ostatecznym wyznacznikiem sukcesu. W Szpitalu na Klinach działa Centrum Małoinwazyjnej Chirurgii Kręgosłupa, w którym pracują doświadczeni specjaliści. Obecnie natomiast rusza Centrum Szkoleniowe Małoinwazyjnej Chirurgii Kręgosłupa. Kierownikiem kursów jest
dr n. med. Aleksander Winiarski – specjalista w dziedzinie ortopedii z ponad 20-letnim doświadczeniem zawodowym, specjalizujący się w endoskopowych operacjach kręgosłupa lędźwiowego, który ma na swoim koncie ponad 1000 takich zabiegów.

POLECAMY

Schorzenia kręgosłupa stają się jedną z najpoważniejszych współczesnych chorób cywilizacyjnych. Jak wskazuje magazyn medyczny „The Lancet”, na bóle kręgosłupa uskarża się na całym świecie ponad pół miliarda ludzi. Przyczyn tej dolegliwości może być wiele, przy czym dominująca ich część jest związana ze zmianami stylu życia, zbyt dużą ilością czasu spędzaną przy komputerze w pozycji siedzącej, brakiem ruchu, który powoduje, że mięśnie szkieletowe przestają dobrze pełnić swoją funkcję, a także nieprawidłową postawą przy wykonywaniu codziennych czynności w pracy czy też zbyt dużymi przeciążeniami kręgosłupa.

Dlatego… małoinwazyjne zabiegi na kręgosłupie zyskują na znaczeniu i wzrasta zapotrzebowanie na leczenie chirurgiczne. Jeszcze niedawno operacja kręgosłupa budziła obawy wśród pacjentów, ale współczesna medycyna i postęp technologiczny w zakresie zabiegów małoinwazyjnych na kręgosłupie pozwalają nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo samych procedur operacyjnych, ale również oszczędzić pacjentowi bólu, dyskomfortu i pozwolić mu na szybszą rekonwalescencję.

– Małoinwazyjne operacje kręgosłupa to szansa dla pacjentów cierpiących na bóle kręgosłupa, mających problemy z poruszaniem się i codziennym funkcjonowaniem. Dzisiaj, dzięki nowoczesnym technologiom chirurgicznym, możemy oferować naszym pacjentom małoinwazyjne, a tym samym bardzo bezpieczne zabiegi. Dzięki temu przywracamy im komfort życia – mówi dr n. med. Aleksander Winiarski.

Chirurgiczne techniki endoskopowe są standardem w różnych dziedzinach medycyny, a w chirurgii kręgosłupa rozwinęły się w ostatnich kilkunastu latach.

Mniej inwazyjne, czyli z większą korzyścią dla pacjentów

Obecnie techniki małoinwazyjne znajdują zastosowanie w leczeniu większości schorzeń kręgosłupa, takich jak choroby degeneracyjne, dyskopatie czy choroby zwyrodnieniowe. Takie techniki, jak endoskopia, minimalizują uszkodzenie mięśni przykręgosłupowych, zmniejszają ryzyko uszkodzenia struktur nerwowych oraz minimalizują ryzyko dwóch najczęstszych powikłań występujących po operacjach tradycyjnych, takich jak zrosty w kanale kręgowym oraz niestabilność kręgosłupa. Precyzyjne, niewielkich rozmiarów narzędzia chirurgiczne oraz doskonała optyka, połączona z wysokiej rozdzielczości kamerą (Full HD) umożliwiają powiększenie najdrobniejszych szczegółów, takich jak struktury kostne, mięśniowe, a przede wszystkim te nerwowe, znajdujące się w kanale kręgowym, co pozwala operującemu na zegarmistrzowską precyzję, która nie tylko zwiększa bezpieczeństwo pacjenta, ale również komfort lekarza, który za-
bieg przeprowadza.

– Mam na swoim koncie już ponad 1000 operacji kręgosłupa, wykonanych techniką endoskopową, i wciąż obserwuję rosnące zainteresowanie tą metodą wśród moich pacjentów. Wynika ono przede wszystkim z oczywistego dążenia samych chorych do poddania się operacji minimalnie inwazyjnej, dającej im jednocześnie możliwie niskie ryzyko powikłań oraz szansę na szybką rekonwalescencję i powrót do codziennych aktywności życiowych i zawodowych. Pacjenci leczeni endoskopowo dochodzą do zdrowia i do pełnej sprawności w zdecydowanie krótszym czasie niż w przypadku tradycyjnych zabiegów, i praktycznie większość z nich może wrócić do domu o własnych siłach już na drugi dzień po zabiegu. To, co pozytywnie zaskakuje moich pacjentów, to również fakt, że zaraz po zabiegu przestają odczuwać ból, który przeważnie towarzyszył im przez wiele miesięcy, a czasem nawet lat – podkreśla dr n. med. Aleksander Winiarski.

Rosnący popyt na szkolenia w zakresie technik małoinwazyjnych w chirurgii kręgosłupa

Ale zaawansowane technologie medyczne w chirurgii kręgosłupa wymagają odpowiedniego przygotowania kadr medycznych, bowiem to jakość wykonania zabiegu i bezpieczeństwo pacjenta jest ostatecznym wyznacznikiem sukcesu. Dlatego w Szpitalu na Klinach już od dłuższego czasu działa Centrum Małoinwazyjnej Chirurgii Kręgosłupa, w którym pracują doświadczeni specjaliści, tacy jak dr n. med. Aleksander Winiarski, dr n. med. Andrzej Smętkowski czy specjalizująca się w leczeniu odcinka szyjnego kręgosłupa dr n. med. Ewa Lipik, którzy na swoim koncie mają po kilkaset zabiegów, obejmujących zarówno techniki małoinwazyjne, takie jak endoskopia, oraz skomplikowane operacje w skoliozach czy chorobie zwyrodnieniowej kręgosłupa.

– Dzięki niewielkim rozmiarom narzędzi, świetnie zintegrowanych z nawigacją chirurgiczną, oraz optymalnemu zaplanowaniu dostępu śródoperacyjnego, możemy dziś wykonywać skomplikowane operacje na kręgosłupie poprzez niewielkie nacięcia skóry – zapewnia dr n. med. Aleksander Winiarski. – Tym bardziej cieszy mnie możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z lekarzami, którzy wchodzą na ścieżkę kształcenia w zakresie technik endoskopowych.

Szkolenia w krakowskim Centrum Małoinwazyjnej Chirurgii Kręgosłupa przeprowadza się w grupach maks. 2-osobowych, a w programie są 3 etapy szkolenia:

• Etap 1 – Case Obervation – obserwacja zabiegu na kręgosłupie, realizowanego przez doświadczonego operatora, oraz praktyczne studium przypadków na sali operacyjnej z zastosowaniem technik małoinwazyjnych w chirurgii kręgosłupa.
  • Etap 2 – przygotowanie do roli asysty w trakcie zabiegu endoskopowego.
  • Etap 3 – przygotowanie do samodzielnego zabiegu na kręgosłupie z wykorzystaniem technik małoinwazyjnych pod nadzorem doświadczonego operatora (Proktora).

Boom na chirurgię małoinwazyjną w dobie koronawirusa

Nie bez znaczenia okazał się ostatni rok pandemii koronawirusa, która wpłynęła na większość obszarów naszego życia, a w sposób szczególny na medycynę i placówki medyczne.

– Pandemia dobitnie pokazała, jak ważne są wartości związane z chirurgią małoinwazyjną. Pod jej wpływem szpitale zmieniły schematy działania, koncentrując uwagę na nowych wartościach. Jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa stała się możliwość skrócenia czasu hospitalizacji pacjenta oraz zmniejszenie zaangażowania infrastruktury łóżkowej, w szczególności intensywnej terapii. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabierają takie wartości chirurgii małoinwazyjnej, jak większa precyzja operacji i krótszy czas jej trwania, ograniczenie urazu operacyjnego poprzez małe nacięcia, szybsze gojenie ran, mniejszy ból pooperacyjny, mniejsze zużycie krwi, a przede wszystkim mniejsze ryzyko infekcji, jak również skrócenie czasu hospitalizacji, ograniczenie powikłań oraz szybsza rekonwalescencja pacjenta. Dlatego tym bardziej się cieszę, że poprzez nasze Centrum Szkoleń możemy wesprzeć kształcenie kadr w obszarze małoinwazyjnej chirurgii kręgosłupa, która zdecydowanie będzie wypierać tradycyjne metody, a tym samym przyczyniać się do większego komfortu pacjentów z chorobami kręgosłupa – podsumowuje Joanna Szyma, prezes zarządu krakowskiego Szpitala na Klinach.

*  *  *

O NEO Hospital

Nowoczesny szpital XXI w. to sprawne i twórcze połączenie dwóch podstaw: ludzi i technologii. Należący do Grupy NEO HOSPITAL Szpital na Klinach łączy najwybitniejszych w swoich specjalizacjach lekarzy z ultranowoczesnym sprzętem, budując jeden z najbardziej efektywnych i przyjaznych pacjentowi ośrodków medycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Szpital na Klinach powstał z przekonania, że troska o zdrowie, godność, poczucie komfortu i bezpieczeństwa pacjenta to najważniejsze wartości. Placówka wyznacza dziś standardy prywatnej opieki szpitalnej, spełniając oczekiwania swoich pacjentów na każdym etapie kontaktu z placówką i jej całym zespołem. Szpital tworzy ponad 200-osobowy zespół specjalistów i lekarzy, którzy stosują najlepsze kliniczne praktyki na bazie bogatych doświadczeń zdobytych w polskich i zagranicznych ośrodkach. Oferuje kompleksową opiekę medyczną na poziomie ambulatoryjnym, diagnostycznym i zabiegowym, m.in. w zakresie ginekologii, urologii, ortopedii i chirurgii: ogólnej, naczyniowej, onkologicznej oraz chirurgii plastycznej.

Więcej informacji: www.szpitalnaklinach.pl